Cercar al bloc

dimecres, 23 de maig del 2012

Síntesi brutal de la infantesa i inicis de Goya


Diu inspirar-se especialment en: - Velázquez
- Rembrandt
- la natura
Realitats de Goya: - Optimista (fàbrica de tapissos)
- Fantàstica (amb la malaltia i els problemes)
- Dramàtica (amb la guerra)
Família i infància: - Neix a Fuendetodos, el poble de la mare.
- L'any 31.03.1746
- La família vivia a Saragossa però escassegen els aliments.
- El pare és daurador, ofici en desús.
- Germans:
· Rita (1737), la gran, que cuidaria dels seus pares. Anirà amb Camilo a Chinchón.
· Tomás (1739), daurador com el seu pare (primogènit hereda el taller) es casa amb Polonia Elizondo.
· Jacinta (1743), morí als set anys.
· Francisco (1746), el pintor.
· Mariano (1750), mort de petit.
· Camilo (1752) que, després dels estudis eclesiàstics a la Universidad de Zaragoza, va ser capellà a Chinchón, no lluny de Madrid.
Amb qui es casa i quina serà la seva família? - 25.07.1773 a Madrid es casa amb Josefa Bayeu.
- Josefa és germana de:
· Francisco
· Fray Manuel
· Ramón
- Tenen 8 fills
·Antonio a Saragossa el 1774 i els altres a Madrid
Tots (Antonio, Eusebio, Vicente, un prematuro, María del Pilar, Francisco de Paula, Hermenegilda y Francisco Javier) van morir al néixer o sent petits menys:
Javier Goya y Bayeu, nascut el 4.12.1784, fou l'hereu del pintor.
Fuendetodos abans i ara: - El poble viu de la venda de glaç i cereals.
- El bisbe de Saragossa fa renovar el temple degut a l'estat en que es trobava.
- Es renova el 1727, sembla ser, doncs a la següent visita pastoral es diu que l'església està nova.

- La casa pertany a un oncle.
- Fou comprada el 1928 per la Junta de Aragón.
- El 1936 fou parcialment destruida.
- El 46 fou restaurada.
- Al costat hi ha “el museo del grabado”.
- Zuloaga, amic de Rusiñol enalteixen molt la figura de Goya:
- Al trobar la casa fan comprar la casa a una parenta Lucientes de Goya.
- Anys enrere, a les festes modernistes ja s'havien encarregat d'enaltir el Greco.
- Durant la guerra civil es crema l'església del poble, on el seu pare havia estat treballant.

Pare de Goya: - Daurador.
- El pare de Goya troba feina a Saragossa quan el petit té entre 4 i 5 anys, a l'església de san Pablo.
- Els anys 1760 a Saragossa es comptabilitzen 13 dauradors.
- Goya és un cognom basc.
- El rebesavi de Fsco era un mestre d'obres basc arribat a Saragossa.
- Va comprovar entre la genealogia de “marqués del Espinar” a veure si era hidalgo o no, i sembla que no.
- Després el seu nét va comprar el títol, però sembla que tampoc li pertocava.
Mare de Goya: - Filla d'hidalgos. Moltes d'aquestes famílies d'hidalgos, fins fa poc encara guardaven peces de Goya.
- L'avi Lucientes: Francisco Lucientes, de qui pren el nom.
- Padrina: Francisca Lucientes.
- Cosina Lucientes casada amb un Bayeu.
Saragossa al seu temps: - El 1775, Saragossa és la segona ciutat més important d'Espanya.

Escoles:
- El 1757 (Goya tenia 10 anys) s'obre l'academia del Buen Gusto en las Ciencias y las Artes.
- La Real Sociedad Económica Aragonesa de Amigos del País.
- Va a les escoles Pies, als jesuïtes.

Teatre:
- 1768 es fa un teatre de 1300 persones a Saragossa, q es crema als pocs anys.
- Goya n'és molt aficionat al teatre.
- El teatre, es diu, que influeix en Goya, en la pintura, amb jocs de llums i focus teatrals.

Cafès:
- Carmen Montanino (Carmen era un senyor). Era molt conegut per les tertúlies.
- També li agraden els toros. És molt forofo de Martinxo, un torero.

Bayeu i Goya tenen una relació de pique, no estaven d'acord ni en el torero que els agradava més.
Quin és el rei e els primers anys de Goya? Què vol impulsar? En detriment de què? - Carles II.
- Vol impulsar l'arquitectura.
- En detriment de les manufactures artesanals.
- Es produeix el "motín del pan"
Per què la Capella del Pilar marca un abans i un despres? - Unió de les arts.
- Obra magistral del barroc europeu.
- 1750: Arribarà Ventura Rodríguez
· Arquitecte reial
· Director de la part d'arquitectura de l'acadèmia de San Fernando.
· Fou ajudant de Filipo Juvara.
· Està entre el barroc i el neoclassicisme.

- Redecora el temple.
És una capella quadrilobulada.
- La verge no es pot/permet treure del lloc on és.
- Cúpula de González Velázquez, que fa el projecte a Roma
mentre és amb:
Corrado Giachinto

Per aquells anys:
- González Velázques també fa la Trinità dei Espagnoli a Roma.

Goya:
- José Luzán serà el seu mestre i aprèn també de l'obra de González.
Mestres de Goya i formació: - Pràcticament autodidacta.
- José Ramírez de Arellano:
- Quan goya té uns 12 anys va al seu taller.

- Després passa a José Luzán y Martínez.
- Fàcil q Goya hi entrés per la relació que hi té son pare.
· Pare era amic de dos germans de José Luzán: juan y pedro, q eren dauradors.
- Fill de goya javier fa una biografia q parla de Luzán: estudio el dibujo desde los 13 años a la academia de zaragoza de José Luzán.

Característiques:
- Goya anava de nit a l'acadèmia de dibuix i de dia hi treballava.
- A casa de Luzán envernissava, posava els marcs dels quadres, molia els colors...
- Tenia possibilitat d'ajudar el mestre a preparar les obres i fer còpies.
- Al taller, Luzán tenia una important col·lecció de gravats. El fa avançar moltíssim.
Mestres i les seves característiques: - José Ramírez de Arellano:
· El q treballa per la Capilla de la Seo.
- Taller on dibuixen diferents pintors.
- Posteriorment director de la primera escola de dibuix d'aragó.

- Després passa a José Luzán y Martínez. Neix al 1710 i mor el 1785
· Molt tardo romà.
· Coneix pintors italians, 1730 torna a saragossa. Gran fama, ha estat a Nàpols, Itàlia, tots molt contents.
- Treballa per la inquisició mirant quines pintures són decoroses i quines no.
- Pintor supranumerari de la casa real. Va a la cort on se li obre un ventall de solucions i noves formes.
- Família Pignatelli q ajudarà a goya quan va a roma. Pinta per ells.

Característiques de Luzán (1710 - mort 1785):
- Composicions molt pensades, molt de l'escola bolognesa.
- Interès perq hi hagi un cert espai. - Importància dels plecs.
- La pasta pictòrica, ell la treballa. Matèria gruixuda però més magra que la de Goya i Bayeu.
- Carnacions, sobretot femenines i infants, amb tonalitat molt clara.
- Cromatisme càlid, lumínic...
- Fill de goya javier fa una biografia q parla de luzan: estudio el dibujo desde los 13 años a la academia de zaragoza de jose luzan.
- Escenes amables, st josep passejant amb el nen.
- Escenes de devoció. Amb q es guanyen la vida. Obres senzilles.
- Al taller, luzan tenia una important col·lecció de gravats.
Gravats de Luzán: Corrado Giaquinto, Sebastiano Conca, Andrea Sacchi, Pietro da Cortona, Guido Renni, Carlo Maratta.

- Corrado Giaquinto.


- Sebastiano Conca

· Finals del barroc italià
· Molt conegut a Itàlia.
- Personatge que fa temes de gran magnificència i grandiositat.
Inclòs a:
Solució del sostre, coronació de la verge.

- Pietro da Cortona.

- Especialment dedicat a decoracions al fresc
- Dedicat a la pintura de rafael.
- Límits difusos entre una figura i l'altra. Li importa l'ambient, l'espai.

- Andrea Sacchi, rival de cortona

- valora el volum, individualitzar les figures.
- serà important aquesta "mort de Didon".
- Vermell, color càlid q va endavant, contraposat amb gris que allunya.

- Guido Renni

- Algunes obres són al llibre de viatges de Goya.

- Carlo Maratta:
- Líder de l'escola romana.
- Obres sòlides, tendres, juga amb efectes de llum.
- Treball de plecs que és molt rafael.
- Jerarquia lumínica pròpia del barroc.
- Com Goya en certs moments, per ex. a Aula Dei.

- Segur que Luzán va fer quantitat de còpies d'obres que li agradaven, així podrien veure el color de les obres.

Sobre el blog:

Aquest blog no és regular ni freqüentat. Si us fa il·lusió veure alguna cosa que mereixi mínimament la pena publicat per mi, visiteu:

PROTOCOLO7

Blog compartit per:
L'Aighash i en Moreloth